بازديد از موزه ايا صوفيه در تور استانبول

مجري تور هاي گوانجو چين، تور كيش، تور مشهد، تور آنتاليا، تور گرجستان، تور تايلند و تور مالزي در بهترين هتل هاي جهان

بازديد از موزه ايا صوفيه در تور استانبول

۱۴ بازديد

موزه ايا صوفيه در استانبول

بناهاي يادبود زيادي در استانبول وجود دارند، اما ايا صوفيه يك سازه تاريخي بوده كه توسط امپراطور بيزانس جاستينيان ساخته شد، در سال 537 به عنوان كليسا متبرك اعلام شد، محمد فاتح آن را در سال 1453 به مسجد و آتاتورك آن را در سال 1935 به موزه ايا صوفيه تبديل كرد و به دليل شكل معماري نوآورانه، تاريخچه غني، اهميت تاريخي و زيبايي منحصر به فرد خود از بقيه پيشي گرفته است. ايا صوفيه يكي از بناهاي تاريخي بوده كه در تور استانبول بسياري از توريست‌ها از آن بازديد مي كنند.

طبقه هم كف موزه ايا صوفيه

زماني كه وارد ساختمان موزه ايا صوفيه مي‌شويد و به سرسراي كليسا قدم مي‌گذاريد، سرتان را بالا بگيريد تا معرق كاري "مسيح به عنوان فرمانروا" را بر روي سومين و بزرگترين درب (درب سلطنتي) ببينيد. از طريق آن مي‌توانيد به فضاي اصلي ساختمان برسيد، كه به خاطر گنبد، شبستان بزرگ و معرق كاري طلاي آن معروف است. نقطه تمركز اصلي در اينجا برآمدگي ديوار شرقي ساختمان به همراه تصوير معرق كاري قرن 9 از مريم باكره و عيسي مسيح است. معرق كاري‌هاي بالاي اين برآمدگي زماني فرشته‌هاي مقرب يعني گابريل و مايكل را نشان مي‌دادند؛ امروزه تنها بخش‌هايي از آن باقي مانده است.

 ايا صوفيه استانبول

 

تاج گذاري امپراطورهاي بيزانس بر روي يك تخت پادشاهي انجام مي‌شد كه در ميانگاه قرار داشت، يعني همان بخشي كه داراي مرمر خاتم كاري شده مي‌باشد. در زمان امپراطوري عثماني يك منبر و محراب به موزه ايا صوفيه اضافه شدند؛ مدال‌هاي بزرگ قرن 19 توسط لغات عربي زراندود شده‌اند، همچنين مي‌توان در آن يك كوشك را پيدا كرد كه به عنوان جايگاه مكبر شناخته مي‌شود. و در نهايت يك كتابخانه پرزرق و برق در پشت ميانگاه وجود دارد. به سمت شمال شرقي ساختمان نگاه كنيد (اگر رو به برآمدگي هستيد، در سمت چپتان قرار دارد)، و معرق كاري‌هاي سه گوش سردرب شمالي را در زير گنبد خواهيد ديد. در اينجا مي‌توانيد تصاويري از قديس ايگناسيوس جوان، قديس جان كريسوستوم و قديس ايگناسيوس تئودوروس از انطاكيه را ببينيد. در سمت راست آنها، بر روي يكي از بخش‌هاي سه گوش زير گنبد، يك معرق كاري قرن 14 از صورت سراف (فرشته شش بال) وجود دارد. در راهرو كناري و زير شيب، راه به سمت گالري طبقه بالايي يك ستون به همراه مس زنگ زده وجود دارد كه ميتوان در آن يك سوراخ را مشاهده كرد. بر طبق افسانه‌ها، اين پايه كه به عنوان ستون گريان شناخته مي‌شود توسط قديس گريگوري معجزه‌گر متبرك شده است و گفته مي‌شود كه اگر شخصي انگشت خود را در سوراخ فرو كند و خيس شود، بيماري‌هاي وي بهبود پيدا مي‌كنند.

 

 ايا صوقيه استانبول

گالري طبقه بالا موزه ايا صوفيه

براي رسيدن به طبقه بالا موزه ايا صوفيه ، از شيب راه سمت شمالي سرسراي كليسا عبور كنيد. در گالري جنوبي (به سمت جلو برويد و سپس از درب مرمر كاري شده قرن ششم در سمت چپ عبور كنيد)، مي‌توانيد بقاياي ديسيس بزرگ (آخرين قاضي) را پيدا كنيد. اين معرق كاري قرن 13 مسيح را به همراه مريم مقدس در سمت راست و يوحنا معمدان را در سمت چپ وي نشان مي‌دهد. علاوه بر اين، در سمت شرقي گالري، يك معرق كاري عيسي مسيح را به همراه امپرس زو و كنستانتين نشان مي‌دهد. در سمت راست زو و كنستانتين يك معرق كاري قرن 12 وجود دارد كه مريم باكره، امپراطور جان كومنوس دوم و امپرس آيرين را نشان مي‌دهد. امپراطور، كه با عنوان "جان درستكار" شناخته مي‌شد، در سمت چپ مريم باكره قرار دارد و امپرس در سمت راست وي مي‌باشد، كسي كه به خاطر كارهاي نيكش شناخته شده بود. پسر آنها الكسيوس، كه مدتي بعد از ساختن اين تصوير مرد، در كنار آيرين قرار گرفته است.

خروج از ساختمان موزه ايا صوفيه

زماني كه سرسراي داخلي موزه ايا صوفيه را ترك مي‌كنيد، حتما به پشت سرتان نگاه كنيد و معرق كاري كنستانتين كبير، مريم باكره و امپراطور جاستينيان را بر فراز درب ورودي ديده و تحسين كنيد. كنستانتين (در سمت راست) در حال تقديم كردن شهر استانبول به مريم مي‌باشد كه عيسي را نگه داشته است؛ جاستينيان (در سمت چپ) در حال تقديم كردن ايا صوفيه به وي است. درست بعد از اينكه از طريق دروازه زيبا (دروازه ساخته شده در قرن دوم قبل از ميلاد) ساختمان را ترك كرديد، در سمت چپتان مي‌توانيد يك راه ورودي را مشاهده كنيد. اين مسير به يك حياط كوچك مي‌رسد كه زماني به عنوان تعميدگاه مورد استفاده قرار مي‌گرفت. در قرن 17، اين تعميدگاه به آرامگاه سلطان مصطفي اول و سلطان ابراهيم اول تبديل شد. سنگ بزرگي كه مي‌توانيد در حياط ببينيد داراي دستخط اوليه مي‌باشد. در سمت مقابل ميدان ايا صوفيه ، حمام‌هاي خرم سلطان وجود دارند، كه بين سال 1556 و 1557 ساخته شدند. اين حمام‌ها توسط سينان طراحي شدند و به دستور سلطان سليمان كبير به اسم همسرش خرم سلطان نام گذاري شدند، كه در تاريخ با نام روكسلانا شناخته مي‌شود.

" آژانس گردشگري زيما سفر پارس تور استانبول ويژه آبان ماه را براي علاقمندان سفر به استانبول ارائه مي‌دهد "

" براي دريافت اطلاعات تور استانبول ارزان و تور استانبول لحظه آخري با شماره 02174634 تماس بگيريد "

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.