تور مشهد

مجري تور هاي گوانجو چين، تور كيش، تور مشهد، تور آنتاليا، تور گرجستان، تور تايلند و تور مالزي در بهترين هتل هاي جهان

تور مشهد

۱۲ بازديد

تور مشهد

با تور مشهد  آشنا مي شويم. مي خواهيم به بررسي اين شهر بپردازيم تا با شركت در تور مشهد، با دانش و آگاهي قبلي، با آمادگي بهتر وارد اين شهر تاريخي و مذهبي شويم. تا تور خاطره انگيزي داشته باشيم.
شهر مشهد، مركز استان خراسان رضوي در شمال شرقي ايران است. اين شهر در دره رودخانه كشف‌رود در ارتفاع حدود 1000 متر واقع شده است. از آنجايي كه اين شهر محل دفن علي‌ابن‌موسي‌الرضا، امام هشتم شيعان نيز هست، يكي از اماكن زيارتي بسيار مهم در ايران محسوب مي‌شود. همچنين، مشهد شرقي‌ترين و بزرگ‌ترين استان ايران است، و مركزي براي تجارت با كشورهاي همسايه شرقي محسوب مي‌شود.
مشهد بعد از تهران، پرجمعيت ترين شهر ايران است. توريست‌ها و زائران نيز هر روزه به اين تعداد مي‌افزايند.

موقعيت شهر مشهد

مشهد در دره بين دو كوه، دره رودخانه كشف‌رود واقع شده است. درست مانند اكثر شهرهايي كه در دره‌هاي بين دو كوه واقع هستند، دسترسي به لايه‌هاي آبخيز زيرزميني از طريق يك سري كانال‌ها (قنات) كه به سمت پايين دامنه‌هاي كوه حفاري شده‌اند امكان‌پذير مي‌باشد. اين منطقه بسيار زلزله خيز بوده و فعاليت‌هاي لرزه‌اي در مناطق دور افتاده مانند قائن در سال ۱۳۷۵ و بم در سال ۱۳۸۶ نيز در مشهد ثبت شده است.
اين شهر تقريبا به شكل يك دايره است، به‌اين‌ترتيب كه ساختمان‌هاي مذهبي و بناهاي تاريخي در مركز قرار دارند و خيابان‌ها به صورت شعاع دايره به بيرون كشيده شده و حدود 12 محله، مانند ملك‌آباد، سجاد، شهرك آزادي، كوي امام رضا و سيس‌آباد را تشكيل مي‌دهند. تفاوت مشهد با ديگر شهرهاي ايران نه فقط در وجود حرم امام رضاست، بلكه بازار اين شهر، مركز زندگي شهري را بنا كرده است. قبل از احياي منطقه حرم در اواسط دهه ۱۳۴۸، اين مجتمع در واقع يك شهرك درون يك شهر ديگر بود؛ چيزي تقريبا مانند شهر ممنوعه در پكن قبل از فروپاشي سلسله چينگ در سال 1911. مساجد، حياط‌ها، مناطقي براي بست نشستن، حوزه‌هاي علميه، كاروانسراها و بازارها به طور جمعي حرم مقدس را تشكيل مي‌دادند.
در اواخر قرن بيستم و اوايل قرن بيستم‌ويكم، شهر به يك كلان شهر بزرگ تبديل شد و مذهب هم همچنان نقش مهمي در توسعه آن ايفا كرد. ارازي حرم چنان گسترش پيدا كرد كه درست قبل از انقلاب سال ۱۳۵۷يك پروژه بازسازي شهري براي مديريت آن آغاز شد و بيش از سه چهارم زمين‌هاي موجود، متعلق به حرم بود.

آب‌ و هوا

مشهد داراي اقليم نيمه خشك است. هوا در زمستان‌ها خنك و سرد، بهار و پاييز ملايم و تابستان‌ها گرم است.

جمعيت‌شناسي

مشهد يك شهر چند مليتي است و ساكنان آن شامل اقوامي همچون فارس‌ها، بلوچ‌ها، تركمن‌ها، ازبك‌ها، تاجيك‌ها، كردها و لرهاست. گروه‌هاي قومي غالب عبارتند از فارس‌ها، تركمن‌ها و كردها.

اقتصاد

توليد و تجارت

صنايع اصلي مشهد عبارتند از: گاز طبيعي و صنايع سبك صنعتي مانند پردازش مواد غذايي و توليد پارچه، فرش، دريچه، لوله، اتصالات، آب گرم‌كن، كولر و سراميك.
تجارت در مشهد بر روي محصولات كشاورزي و دامي مانند ميوه‌ها، آجيل و پشم متمركز است. اهميت تجارت ايران با افغانستان، هند، پاكستان، چين و كشورهاي آسياي ميانه روزبه‌روز درحال افزايش است و برخي از اين تجارت‌ها از طريق مشهد، يكي از چند شهر بزرگ ايران كه در نزديكي مرز شرقي قرار دارند هدايت مي‌شوند. مشهد برق، گاز، مواد معدني، دام، پارچه‌هاي پنبه‌اي و كتان، زعفران، غلات، چغندرقند، سيمان و مواد ساختماني نيز صادر مي‌كند.

گردشگري

گردشگري براي زيارت حرم علي‌ابن‌موسي‌الرضا بخش مهمي از اقتصاد مشهد را تشكيل مي‌دهد. در سالهاي دهه ۴۰ شمسي بازسازي حرم به جذب بازديدكنندگان بيشتر كمك كرد. اين شهر در حال حاضر پذيراي بيش از 10 ميليون گردشگر در سال است. و اقامت در اين شهر نيز محدوده‌اي ميان هاستل‌هاي ارزان ‌قيمت تا هتل‌هاي لوكس دارد.

حمل‌ونقل

طرح‌هاي توسعه زيربنايي، به طور قابل توجهي سيستم‌هاي جاده‌اي و راه‌آهن در مشهد را گسترش داده است. بزرگراه كمبرندي دور شهر نيز يكي از همين پروژه‌ها بوده است. اين شهر توسط راه‌آهن با تهران و ديگر شهرهاي ايران مانند بافق و سرخس متصل شده است و ارتباط راه‌آهن با هرات در افغانستان نيز در اوايل قرن بيست و يكم شروع به كار كرده است. مشهد همچنين ساخت‌وساز سيستم مترو را نيز آغاز كرده است كه اولين خط آن در سال ۱۳۸۹ افتتاح شد. فرودگاه اين شهرستان نيز يكي از بزرگترين فرودگاه‌هاي كشور است و پروازهاي داخلي به بسياري از شهرهاي ايران و مسيرهاي بين المللي به اروپا، آسيا و خاورميانه دارد.

فرهنگ

صحنه فرهنگي مشهد بسيار غني است. در مركز حرم زندگي مذهبي متمركز است. زائران شيعه از سراسر ايران و بسياري از كشورهاي جهان براي اداي احترام به امام رضا به مشهد مي‌آيند. همچنين در مشهد، يك مسجد جامع با شكوه نيز وجود دارد كه ساخت آن به گوهرشاد، همسر حاكم تيموري، شاه‌رخ (۱۴۰۵-۱۴۴۷ ميلادي) نسبت داده مي‌شود. اين شهر پارك‌ها، باغ‌وحش، موزه‌ها و كتابخانه‌هاي زيادي را در خود جاي داده است. در خارج از مشهد، ابوالقاسم فردوسي، شاعر و نويسندۀ بي نظير شاهنامه آرميده است.

اميدواريم زيما سفر پارس توانسته باشد اطلاعات مفيدي درباره شهر مشهد تقديم شما نمايد.
زيما سفر پارس برگزار كننده  تور مشهد  با بهترين كيفيت در بهترين هتل هاي مشهد مي باشد.
همراه ما باشيد ، منتظر مقاله هاي بعدي باشيد درباره خاطرات و نظراتتون در مشهد براي ما بنويسيد و از  تور مشهد  ما 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.