گردشگري و جاذبه هاي توريستي در مشهد - قسمت اول

مجري تور هاي گوانجو چين، تور كيش، تور مشهد، تور آنتاليا، تور گرجستان، تور تايلند و تور مالزي در بهترين هتل هاي جهان

گردشگري و جاذبه هاي توريستي در مشهد - قسمت اول

۱۴ بازديد

گردشگري و جاذبه هاي توريستي در مشهد - قسمت اول

گردشگري و جاذبه هاي توريستي در تور مشهد - قسمت اول

معرفي جاذبه هاي گردشگري تور مشهد و جاذبه هاي گردشگري مشهد.

مشهد شهري است كه در شمال شرقي ايران واقع شده و مركز استان خراسان رضوي و دومين شهر پرجمعيت بعد از تهران است. مشهد در زمان حكومت نادر شاه افشار به عنوان پايتخت ايران انتخاب شد. اين شهر داراي آب و هواي معتدل و متغير است. دو رشته كوه بينالود و هزارمسجد با قله هاي بلند آن در اين منطقه واقع شده است كه منطقه را به يك ناحيه نيمه كوهستاني تبديل كرده است. مشهد در سال 2009 به طور رسمي توسط دكتر احمدي نژاد و نمايندگان مجلس به عنوان پايتخت معنوي ايران انتخاب شد.

حرم حضرت امام رضا (ع)

مقبره علي بن موسي الرضا در مشهد واقع شده است. در اواخر قرن 9 گنبدي بر روي قبر وي ساخته شد و حرم او گسترش يافت. اولين گنبد حرم امام رضا (ع) به فرمان سلطان سنجر، پادشاه سلجوقي و تلاش هاي وزير او، شريف الدين قومي، ساخته شد. گنبد از كاشي ساخته شده است. اما كاشي هاي رسي توسط شاه طهماسب صفوي جمع آوري شد و گنبد طلايي روي آن ساخته شد. در سال 1973 گنبد طلايي بازسازي شد. حرم امام رضا (ع) شامل هفت حياط است (صحن) كه در زير جزئياتي از آنها آورده شده است:

صحن انقلاب - حياط انقلاب

صحن آزادي - حياط آزادي

صحن امام خميني

صحن مسجد گوهرشاد

صحن قدس

صحن جمهوري اسلامي - حياط جمهوري اسلامي

صحن جامعه رضوي - حياط بزرگ رضوي

صحن غدير

آرامگاه فردوسي

آرامگاه فردوسي در توس است. منطقه توس در طول دوره اساطيري توسط يك قهرمان ايراني به نام توس ساخته شد و شاعر بزرگ حماسي ايران نيز در همان منطقه به خاك سپرده شد. آرامگاه در جشن هاي هزاره فردوسي در سال 1934 افتتاح شد. آرامگاه فردوسي توسط هوشنگ سيحون در سال 1969 طراحي شد و مجسمه هايي كه برخي از داستان هاي شاهنامه را به تصوير مي كشد بر روي ديوارهاي آن توسط بهترين سنگ تراش ها تراشيده شدند. اين آرامگاه پس از آرامگاه كوروش ساخته و طراحي شده است.

آرامگاه شيخ بهايي

بها الدين محمد بن حسين آملي به نام شيخ بهايي يكي از معروف ترين دانش پژوهان قرن دهم و يازدهم بود. او كارهاي متعددي را در فلسفه، منطق، نجوم و رياضي انجام داد. آثار او شامل بيش از 88 مقاله، نامه و كتاب است. او همچنين شعرهاي برجسته اي را سروده است. او در سال 1610 در اصفهان فوت كرد. طبق وصيت او پيكرش در مشهد و در نزديكي حرم امام علي بن موسي الرضا و در كنار موزه آستان قدس رضوي به خاك سپرده شد.

آرامگاه پير پالاندوز (زين اسب قديمي)

اين آرامگاه متعلق به محمد عارف عباسي است (همچنين به عنوان پالاندوز شناخته مي شود كه به خاطر شغل او نامگذاري شده است؛ زيرا او براي كسب درآمد زين اسب مي ساخت) كه يكي از عرفاي بزرگ در قرن 10 ميلادي است. اين شامل يك گنبد به شكل پياز است. بقايايي از نقاشي هاي صفوي در داخل گنبد و روي سقف آن وجود دارد. اين مقبره در 985 هجري قمري ساخته شد.

روستاي تاريخي كانگ

كانگ روستايي در منطقه روستايي طرقبه در شهر مشهد است. نماي بيروني اين روستا شبيه ماسوله - روستاي تاريخي واقع در استان گيلان است. سقف خانه ها به عنوان مناطق عبور عابر پياده شبيه به خيابان ها عمل مي كنند. به همين دليل روستاي كانگ به عنوان ماسوله دوم شناخته مي شود. معماري ديدني كانگ و همچنين آب و هواي معتدل و ماهيت روستا دلايل محبوبيت اين منطقه در بين مردم مشهد و همچنين زائران اين منطقه است. كانگ به معناي "يك پنجه قوي در كوه ها" در گويش محلي است كه همچنين به معناي قلعه قوي در برابر ديگران مي باشد.

گنبد هارونيه

هارونيه يك ساختمان مكعب شكل واقع در توس است. ستون و گنبد اين ساختمان داراي معماري خاصي است. اين گنبد در بين مردم عادي به نام "زندان هارون" نيز شناخته مي شود. تحقيقات اخير نشان مي دهد كه هارونيه يك معبد يا خانقاهي است كه در قرن هفتم يا هشتم ساخته شده است.

زيما سفر پارس مجري  تور مشهد  ،  تور ارزان مشهد  و  تور لحظه آخري مشهد  آماده ارائه خدمات مسافرتي و هتل هاي مناسب با مشاوره رايگان حتي در روز هاي تعطيل

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.