تور مشهد و بازديد از آرامگاه فردوسي در شهر طوس

مجري تور هاي گوانجو چين، تور كيش، تور مشهد، تور آنتاليا، تور گرجستان، تور تايلند و تور مالزي در بهترين هتل هاي جهان

تور مشهد و بازديد از آرامگاه فردوسي در شهر طوس

۱۳ بازديد

تور مشهد و بازديد از آرامگاه فردوسي در شهر طوس

آرامگاه فردوسي ميعادگاه علاقمندان شعر، ادب و زبان پارسي است. ايرانيان علاقمند به شعر و ادب پارسي نيز از ديرباز، پس از يافتن شرف حضور در حرم مطهر آقا امام رضا در مشهد، روزي از ايام سفر را نيز راهي شهر طوس شده و به زيارت آرامگاه حكيم ابوالقاسم فردوسي مي‌پرداختند. پيشنهاد ما به همه مسافران تور مشهد  نيز فراموش نكردن حضور در آرامگاه فردوسي است. فردوسي را بزرگترين سراينده شعر پارسي مي‌دانند. كسي كه زبان پارسي را در دوراني كه زبان عربي مي‌رفت به زبان قالب ايران تبديل شود، جان تازه‌اي بخشيد.

البته اين روزها محوطه آرامگاه فردوسي تغييرات زيادي را به خود ديده است؛ و علاوه بر جذابيت‌هاي فرهنگي، داراي جذابيت‌هاي رفاهي و گردشگري ديگري نيز هست؛ كه حضور در آنجا را براي تمامي اقشار و اهالي خانواده جذاب مي‌كند.

در اين مطلب وب‌سايت آژانس مسافرتي و گردشگري زيما سفر پارس به معرفي اين جاذبه گردشگري مي‌پردازيم.

آرامگاه فردوسي كجاست و تاريخچه آن چيست؟

چهل كيلومتر دورتر از شهر مشهد شهر كوچك طوس واقع شده است. شهري كه داراي تاريخچه‌اي طولاني و جذاب است. اما شهرت اصلي اين شهر به دليل وجود آرامگاه استاد سخن، حكيم ابوالقاسم فردوسي است. او كه پس از سرايش حماسه شاهنامه در طول 30 سال، در سال 1020 ميلادي (416 هجري قمري)، رخت از جهان بربست و در شهر طوس دفن شد.

آرامگاه فردوسي در طول حدود 1000 سال عمر خود دستخوش تغييرات زيادي شده است. از تخريب‌هاي اوليه به جرم شيعه بودن و تخريب‌هاي ديگر پس از صد سال توسط قوم مغول، تا بناي دوباره آرامگاه در زمان پادشاهان ايلخاني و در نهايت مخفي كردن آن براي دوري از گزند دشمنان، دروان پر فراز و نشيب زيادي را براي اين جاذبه گردشگري ايجاد كرده است. جالب است بدانيد تا حدود 200 سال پيش بناي آرامگاه فردوسي به دلايل مختلف مخفي و به نوعي گمشده بود.

ساخت اين بنا به شكل امروزي در پايان جنگ جهاني اول مطرح شد؛ و در سال هاي ابتداي 1310 شمسي بنايي در خور شخصيت و نام فردوسي در باغي به وسعت 30 هزار متر مربع طراحي و ساخته شد.

بناي آرامگاه فردوسي با الهام از طراحي‌هاي دروان هخامنشيان و اشكانيان شكل گرفته است. بناي آرامگاه از كف زمين 18 متر ارتفاع دارد؛ و مقبره نيز با 1 متر ارتفاع در مركز آن طراحي شده است. يك ايوان چهل متري نيز در اطراف بنا قرار دارد؛ و در نهايت سقف ايوان با كاشي و مقرنس آذين گشته است.

البته همين بنا هم پس از 30 سال و در دهه 1340 شمسي نيازمند بازسازي شد؛ و اين‌بار توسط مهندس هوشنگ سيحون به شكلي اساسي مورد بازسازي و طراحي دوباره قرار گرفت.

جاذبه‌هاي گردشگري آرامگاه فردوسي

اصلي‌ترين جاذبه گردشگري اين محوطه قطعا خود آرامگاه است؛ كه پيشنهاد مي‌كنيم حتما به داخل آرامگاه رفته و از تالار آن و مقبره حكيم ابوالقاسم فردوسي نيز بازديد كنيد. اما جز اين مورد، محوطه آرامگاه فضايي دلنشين براي گذران يك روز يا حداقل چند ساعت در كنار خانواده و دوستان است. فضاي باغ كه اين روزها به حدود 7 هكتار رسيده است؛ ميحطي جذاب براي تفريح و سرگرم شدن شما و بخصوص كودكان خواهد بود.

بجز اين موارد موزه فردوسي و كتابخانه فردوسي دو محل ديگر اين محوطه گردشگري است؛ كه در صورت علاقه مي‌تواند ساعت‌ها شما را مشغول كند.

جالب است بدانيد در اين منطقه مقبره علماي ديگري نيز وجود دارد. از جمله مقبره شاعر معاصر خراساني، استاد مهدي اخوان ثالث، يكي از جذابيت‌هاي ديگر اين محوطه براي علاقمندان شعر و ادب پارسي است.

امكانات رفاعي محوطه آرامگاه فردوسي

در اين محوطه براي راحتي و رفاه گردشگران امكانات خوبي طراحي شده است. از امكانات عمومي مثل سرويس‌هاي بهداشتي و... كه بگذريم؛ وجود كافه و رستوران و فروشگاه‌هاي فروش سوغات، از مواردي است كه در آرامگاه فردوسي خواهيد يافت.

اين جاذبه گردشگري از ساعت 8 صبح تا 6 بعد از ظهر آماده ارائه خدمت به گردشگران است؛ و در اين ساعات و با استفاده از خودروي شخصي يا حمل و نقل عمومي، به راحتي مي‌توانيد به آنجا برويد.

منبع : تور چين 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.