آشنايي با تور و تاريخچه مشهد - قسمت دوم

مجري تور هاي گوانجو چين، تور كيش، تور مشهد، تور آنتاليا، تور گرجستان، تور تايلند و تور مالزي در بهترين هتل هاي جهان

آشنايي با تور و تاريخچه مشهد - قسمت دوم

۱۴ بازديد

آشنايي با تور و تاريخچه مشهد - قسمت دوم

ايران و مشهد مقدس - قسمت دوم

براي سفر به مشهد و تور مشهدخوب است تا از پيشينه تاريخي آن بدانيد و با علم به اين مسائل قدم روي خاك اين شهر يگذاريد تا لذت آن را بيشتر ار پيش حس نماييد. در اين مقاله سراغ بخش دوم اين مقاله مي رويم تا بيشتر با تور مشهد آشنا شويم.

پس از مطالعه درباره اين مقاله مي توانيد از تور مشهد ، تور مشهدارزان و تور مشهد لحظه آخري ما ديدن فرماييد و از مشاوره زيما سفر پارس استفاده فرماييد.

همراه ما باشيد و با تاريخ غني شهر مشهد و تور آن آشنا شويد.

سياست هاي رضا شاه در مشهد

رضا شاه سياست هاي ضدمذهبي داشت، از قبيل تنزل رتبه ي علما، گرفتن پست هاي آنها در وزارتخانه هاي آموزش و پرورش و دادگستري، ضبط تمام دارايي هايشان، خلع كسوت روحانيون و مشمول كردن آنها براي سربازي. در سال ۱۳۱۴ براي مقابله با مقاومت عمومي مردم نسبت به دستورات رضا شاه مبني بر الزام مردان برا پوشيدن لباس هاي اروپايي و حضور عمومي زنان بدون حجاب، مقامات به نيروهاي انتظامي فرمان دادند جمعيتي كه در مشهد براي جانباختگان بمباران روس ها در سال ۱۲۹۱ مراسم يادبود گرفته بوند را به آتش ببندند. جمعيت كثيري از مردم كشته شدند.

در زمان سلطنت محمدرضا شاه پهلوي پسر رضا شاه، تمام مغازه ها، خانه ها، هتل ها و كارگاه هاي مجاور حرم مشهد تحت يك پروژه بزرگ بازسازي شهري حذف شده و جايشان به يك خيابان مدرن و بزرگ دادند. خود حرم نيز بازسازي شد و گسترش يافت. پس از انقلاب ۵۷، تلاش هاي زيادي براي حفظ اعتبار حرم و همچنين تأمين كلي فرهنگي، آموزشي، اقتصادي و سياسي شهر انجام شد. با اين حال، اصلاحات اداري كه در سال ۱۳۸۳خراسان را به سه استان مجزا جدا كرد، تا حدودي از درخشندگي و جلوه ي شهر كاست.

مشهد امروزي

زمنيه ي فرهنگي مشهد بسيار غني است و زندگي مذهبي در حرم، آرامگاه امام رضا تمركز يافته است. زائران شيعه براي زيارت و اداي احترام از سراسر ايران و بسياري از كشورهاي جهان به اين شهر مي آيند. همچنين مسجد جامع، مسجد باشكوهي كه ساخت آن به گوهرشاد زن حاكم تيموري، شاه رخ نسبت داده شده در مشهد قرار دارد. در اين شهر پارك ها، باغ وحش ها، موزه ها و كتابخانه ها بسياري وجود دارد و آرامگاه حكيم ابوالقاسم فردوسي، شاعر بي نظير و نويسنده ي شاهنامه نيز در خارج از شهر قرار دارد.

مشهد كه مدت هاي طولاني مركز آموزش هاي سكولار و همچنين ديني بوده، مركز هنر و علوم نيز بوده است و دانشگاه فردوسي مشهد، كه به نام شاعر بزرگ ايران نامگذاري شده، در اين شهر قرار دارد. مدرسه ي آيت الله خويي، كه در ابتدا در قرن هفدهم ساخته و اخيرا با امكانات مدرن تكميل شده است، مركز اصلي آموزش هاي ديني و مذهبي محسوب مي شود. دانشگاه علوم اسلامي رضوي كه در سال ۱۳۶۳ تاسيس شده، در مركز شهر و در مجموعه مجتمع حرم قرار دارد.

همچنين يكي از قديمي ترين كتابخانه هاي خاورميانه به نام كتابخانه مركزي آستان قدس رضوي با تاريخچه اي بيش از شش قرن در مشهد واقع است. موزه آستان قدس رضوي كه بخشي از مجتمع آستان قدس رضوي مي باشد، داراي بيش از ۷۰٫۰۰۰ نسخه ي خطي از دوران مختلف تاريخي است. در كتابخانه مركزي پايه، نزديك به شش ميليون سند تاريخي وجود دارد.

ديدني هاي مشهد

مجتمع حرم امام رضا

حرم امام رضا در مشهد، محل آرامگاه امام رضا، امام هشتم شيعيان است. اين حرم بزرگترين مسجد در جهان از نظر ابعاد و دومين از نظر ظرفيت است. همچنين مسجد گوهرشاد، يك موزه، يك كتابخانه، چهار حوزه ي علميه، يك گورستان، دانشگاه علوم اسلامي رضوي، يك سالن غذاخوري براي زائران، يك سالن نمازخانه بزرگ و ساختمان هاي ديگر در اين مجتمع واقع هستند.

اين مجموعه يكي از مراكز گردشگري در ايران است. مساحت خود حرم۲۶۷٫۰۷۹متر مربع است و اين در حالي است كه هفت حياطي كه حرم را احاطه كرده اند نيز مساحتي به اندازه ي ۵۷۲٫۳۳۱ متر مربع را به خود اختصاص داده اند؛ درنتيجه مساحت كل مجموعه ۶۵۷٫۵۹۸ متر مربع مي باشد.

مراسم غبارروبي حرم امام رضا هر ساله جشن گرفته مي شود.

آرامگاه و پارك نادر شاه

پيكر نادرشاه پس از ترورش در فتح آباد (قوچان)، در يك آرامگاهي كه خود وي در مشد ساخته بود به خاك سپرده شد. اين آرامگاه در تنش هاي سياسي پس از نادر و در گذر زمان آسيب ديده است.

در سال ۱۲۵۵، قوام السلطنه، حاكن خراسان، يك عمارت جديد بر روي آرامگاه نصب كرد كه خيلي زود دوباره ويران شد.

در سال ۱۳۳۶ ساختار ساختمان فعلي كه توسط مهندس هوشنگ سيهون طراحي شده بود كه طراح آرامگاه فردوسي، كمال الملك، خيام و غيره نيز بوده است، در سال ۱۳۴۱ شروع شد و به پايان رسيد. مراسم در فروردين ۱۳۴۲ بود.

اين ساختار با الهام از شخصيت پرخاشگرانه نادر و شيوه زندگي كولي وار او، با سنگ هاي خشن و ناهموار بر روي بستري شبيه به چادر عشايري ساخته شده است.

به پايان مقاله دوم  تور مشهد  مي رسيم، در مقاله هاي بعدي بيشتر با اين تور آشنا شويد.

از  تور مشهد  ، تور مشهد ارزان و تور لحظه آخري مشهد زيما سفر پارس ديدن فرماييد تا با هزينه مناسب از اين شهر فوق العاده ديدن فرماييد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.